22/05/2026
أكبر خطأ بتعمله وانت بتحل أي مشكلة…إستعجالك بحل المشكلة قبل معرفه ماهي المشكلة ؟
مفيش حد فينا مبيواجهش مشاكل كل يوم…
في الشغل، في الحياة.
إستعجالك في حل المشكلة ناتج عن عصبيتك وعاطفتك وهذا يؤدي إلي حلول غير واقعية وتجعل المشكلة مزمنة
في البرمجة إحنا بنتعلم قاعدة أساسية:
مفيش Bug بيتحل بدون تحليل… لازم تحليل.
أي مشكلة في الكود بنمشي معاها خطوة خطوة:
بنحدد المشكلة بدقة (Define the problem)
بنشوف سببها (Root Cause Analysis)
بنحدد مكانها في النظام
وبعدين نختبر الحلول واحدة واحدة
نفس الفكرة بالضبط في الحياة والشغل.
الاندفاع لحل المشكلة من غير فهمها بيخليها أسوأ…
زي كود فيه خطأ وإنت بتعدل عليه عشوائيًا، فبتكسر النظام كله.
وفي الإدارة، زي البرمجة بالظبط:
أي انحراف عن الأداء المطلوب = Bug في النظام
لو موظف، أو قسم، أو شركة ماشيين عكس المتوقع…
يبقى لازم نسأل:
هل ده عيب موجود مسبقا؟
ولا مشكلة ظهرت بعد اما انت جيت؟
بتوصل للتحليل الجذري؟
المدير الناجح مش اللي بيحل بسرعة…
لكن اللي بيعرف
يعرف المشكلة صح قبل اتخاذ القرار.
لأن في البرمجة:
حل المشكلة الصح أهم من سرعة الحل
وفي الحياة:
تعريف المشكلة هو نصف الحل
#الإدارة
#البيزنس