23/04/2026
Hallitus jatkaa arvojensa mukaisesti sairaiden ja heikompiosaisten kyykyttämistä. 🤢
Ja samalla rahaa riittää yhteisöveron alentamiseen ja Turun tunnin junaan.
Vanhustenhoidon leikkaukset väärin
Hallituksen kehysriihessä on ensilukemalta sekä myönteisiä että kielteisiä linjauksia. Kokonaisuus jää valitettavasti vaisuksi.
On myönteistä, että kotitalousvähennystä korotetaan. Tämä edistää työllisyyttä ja tuottaa tarpeellisia palveluita. Me olisimme kuitenkin vahvistaneet vähennystä vielä erityisesti yksinasuvien osalta.
Myös korjausrakentamisen edistäminen on myönteistä, vaikka paketti olisi saanut olla vahvempikin.
Vakavin puute kehysriihen ratkaisuissa liittyy vanhustenhoivaan. Vanhustenhoivasta on leikattu tällä hallituskaudella tuntuvasti. Moni ikäihminen kokee jo nyt, etteivät rahat riitä arjessa. Nyt laitetaan taas mummot maksajiksi, ja vaarit. Myös vanhustenhoidon henkilökuntaa vähennetään. Vanhustenhoito olisi pitänyt yksiselitteisesti säästää uusilta leikkauksilta. Myös monet tärkeää työtä tekevät sote-alan järjestöt joutuvat tukalaan tilanteeseen, joka väistämättä heikentää palveluita.
Työllisyyspolitiikassa hallitus näyttää valinneen aktivoinnin sijasta passivoinnin tien. Kuntouttavan työtoiminnan lakkauttaminen tarkoittaa, että moni pitkäaikaistyötön jää nyt ilman arjen rytmiä ja askelta kohti työelämää. Samaan aikaan suojaosan poistaminen on heikentänyt työn vastaanottamisen kannustimia, kun työn tekeminen ei enää tuo selkeää taloudellista hyötyä. Kehysriihessä hallitus olisi voinut korjata tämän suunnan, m***a jätti mahdollisuuden käyttämättä. Myös nuorisotyöttömyyden torjunta jää riittämättömäksi, valitettavasti.
Rahaa hallitus näyttää käyttävän tuntuvasti mm. yhteisöveron alennukseen, joka hyödyttää lähinnä suuryrityksiä, jos niitäkään. Näille rahoille olisi ollut järkevämpääkin käyttöä.
On myös yllättävää, että polttoaineiden ja lannoitteiden hinnannoususta aiheutuvaan kustannuskriisiin maataloudessa ja liikennealalla ei akuutisti juurikaan vastata.
Polttoaineiden ja lannoitteiden hinnat ovat nousseet tuntuvasti. On iso pettymys, että hallitus ei tullut riittävällä tavalla maataloutta ja kuljetusalaa vastaan, jotta pahimman yli olisi päästy kuivin jaloin. Vaarana on nyt, että maatiloja ja kuljetusalan yrityksiä kaatuu.
Kehottaisin hallitusta miettimään asiaa vielä kerran.