09/10/2023
Dit was precies wat ik de afgelopen twee jaar nodig had
Nog studerend schreef ik mij in bij de KVK. Ik was al klaar voor het werkveld, wist ik. Een parttime baan was nog geen optie. Had ik overigens wel geprobeerd, maar ik zat nog met mijn schoolverplichtingen. Werken was alleen mogelijk wanneer ik daar tijd voor had. Gelukkig had ik zo een aantal schrijfopdrachten gevonden die ik, op zzp-basis, kon uitvoeren tussen schoolverplichtingen door.
Daarna kwamen er steeds meer opdrachten bij. Het was niet per sé mijn intentie, en ik was ook nog druk bezig met het zoeken naar een vaste baan na mijn studie.
Het freelancen was tijdelijk, dacht ik.
Na mijn diploma volgde verschillende sollicitatiegesprekken. Ik overwoog zélfs bijna bij mijn afstudeerplek te blijven hangen. Waar ik het overigens niet eens naar mijn zin had, maar goed: mooi aanbod en zekerheid, dat sla je niet af toch?
Gelukkig had ik iemand naast mijn zijde, die mij soms nog beter kent dan ik zelf: ‘Waarom probeer je niet gewoon iets voor jezelf te starten?’. Ik was nooit voorstander van iets voor jezelf hebben. Om mij heen heb ik het weleens fout zien gaan en ik wist, dat is niets voor mij. Ik heb zekerheid nodig.
Toch begon het wel te kriebelen. Bij elk sollicitatiegesprek voelde ik mij namelijk toch niet helemaal op mijn plek. Zoiets heeft tijd nodig, dat weet ik. Maar ik ben ook wel echt een voorstander dat iets op het begin al - een beetje - goed moet voelen. Plus, ik doe dingen graag op mijn eigen manier.
Wordt het dan toch full time ondernemen? Het was het proberen waard.
We zijn nu twee jaar verder. En als ik terugkijk op de afgelopen twee jaar, is dit precies wat ik nodig had. Zowel zakelijk als persoonlijk.
Wanneer je voor jezelf begint, is de eerste stap: jezelf leren kennen. Goéd leren kennen. Want wil je er echt een succes van maken, moet je weten waar je van aan gaat. Maar ook waar je valkuilen liggen.
Daar ben ik mee bezig geweest de afgelopen twee jaar. Ik was niet druk met een aanbod creëren, het werken aan een website of mijn online visitekaartje. Éerst op een rijtje krijgen wat ik kan, wie ik ben en hoe ik het werkleven voor mij zie. Gelukkig kwamen er genoeg opdrachten op mij af, waardoor ik na drie maanden al een full-time job aan werkzaamheden had.
De aanvragen groeide ook, terwijl ik niet eens deed aan promotie. Maar dit ging gepaard met het beter leren kennen van mijzelf, ik werd zelfverzekerder, durfde mijn naam vaker te laten vallen en de positieve samenwerking met anderen zorgde voor de nodige mond tot mond reclame.
Ik kan steeds duidelijker verwoorden wat ik wil, wat werken betekent voor mij en het belangrijkste: wat ik met BOYA wil.
Natuurlijk is het nu dan tijd voor de volgende stap. Wél aan de slag gaan met een duidelijk aanbod, een website, bijpassende branding. Mijn bedrijf op poten zetten. Althans, die poten in een paar gave stappers stoppen. Want ik heb al heel veel moois opgebouwd.
Op naar de volgende fasen 🧡