Mijn Ondernemersdagboek

Mijn Ondernemersdagboek On- en offline een podium creëren voor jouw creatieve merk vanuit gevoel en passie, volledig vanuit jouw eigen waarde 🙌🏽

OFFICETOUR 🏢Van die cappuccino’s met havermelk en lunch buiten de deur zou ik zo een kantoorpand kunnen betalen. Maar di...
02/12/2023

OFFICETOUR 🏢

Van die cappuccino’s met havermelk en lunch buiten de deur zou ik zo een kantoorpand kunnen betalen. Maar die vrijheid van een ondernemer, waar iedereen het altijd over heeft, betekent inderdaad gaan en staan waar ik wil. En dat vind ik er zo fijn aan.

Tijdens werktijden in mijn favoriete koffietentjes, en in de pauzes wandelen in mijn favoriete stad.

Ik ben gek op het ontdekken van koffietentjes. De mensen die er zitten, stiekem meeluisteren met verhalen (sorry not sorry) en als oud-horeca medewerkster kritisch zijn op hoe er gewerkt wordt. Bij het geluid van de opschuimende melk weet ik al of ik op de goede plek ben beland ja of nee.

Mijn telefoon staat dan ook vol met meer dan honderd screenshots van tentjes in verschillende steden. Ik zou een koffietent bucketlist aan moeten maken in mijn notities.

Op deze manier combineer ik veel werkdagen met iets dat ik - buitenom worklife - ook héél leuk vind.

En bij elk - veelste duur - koffietje denk ik weer; ik hoef geen kantoorpand te betalen. Dus dit kan gewoon.

02/12/2023
Dit was precies wat ik de afgelopen twee jaar nodig hadNog studerend schreef ik mij in bij de KVK. Ik was al klaar voor ...
09/10/2023

Dit was precies wat ik de afgelopen twee jaar nodig had

Nog studerend schreef ik mij in bij de KVK. Ik was al klaar voor het werkveld, wist ik. Een parttime baan was nog geen optie. Had ik overigens wel geprobeerd, maar ik zat nog met mijn schoolverplichtingen. Werken was alleen mogelijk wanneer ik daar tijd voor had. Gelukkig had ik zo een aantal schrijfopdrachten gevonden die ik, op zzp-basis, kon uitvoeren tussen schoolverplichtingen door.

Daarna kwamen er steeds meer opdrachten bij. Het was niet per sé mijn intentie, en ik was ook nog druk bezig met het zoeken naar een vaste baan na mijn studie.

Het freelancen was tijdelijk, dacht ik.

Na mijn diploma volgde verschillende sollicitatiegesprekken. Ik overwoog zélfs bijna bij mijn afstudeerplek te blijven hangen. Waar ik het overigens niet eens naar mijn zin had, maar goed: mooi aanbod en zekerheid, dat sla je niet af toch?

Gelukkig had ik iemand naast mijn zijde, die mij soms nog beter kent dan ik zelf: ‘Waarom probeer je niet gewoon iets voor jezelf te starten?’. Ik was nooit voorstander van iets voor jezelf hebben. Om mij heen heb ik het weleens fout zien gaan en ik wist, dat is niets voor mij. Ik heb zekerheid nodig.

Toch begon het wel te kriebelen. Bij elk sollicitatiegesprek voelde ik mij namelijk toch niet helemaal op mijn plek. Zoiets heeft tijd nodig, dat weet ik. Maar ik ben ook wel echt een voorstander dat iets op het begin al - een beetje - goed moet voelen. Plus, ik doe dingen graag op mijn eigen manier.

Wordt het dan toch full time ondernemen? Het was het proberen waard.

We zijn nu twee jaar verder. En als ik terugkijk op de afgelopen twee jaar, is dit precies wat ik nodig had. Zowel zakelijk als persoonlijk.

Wanneer je voor jezelf begint, is de eerste stap: jezelf leren kennen. Goéd leren kennen. Want wil je er echt een succes van maken, moet je weten waar je van aan gaat. Maar ook waar je valkuilen liggen.

Daar ben ik mee bezig geweest de afgelopen twee jaar. Ik was niet druk met een aanbod creëren, het werken aan een website of mijn online visitekaartje. Éerst op een rijtje krijgen wat ik kan, wie ik ben en hoe ik het werkleven voor mij zie. Gelukkig kwamen er genoeg opdrachten op mij af, waardoor ik na drie maanden al een full-time job aan werkzaamheden had.

De aanvragen groeide ook, terwijl ik niet eens deed aan promotie. Maar dit ging gepaard met het beter leren kennen van mijzelf, ik werd zelfverzekerder, durfde mijn naam vaker te laten vallen en de positieve samenwerking met anderen zorgde voor de nodige mond tot mond reclame.

Ik kan steeds duidelijker verwoorden wat ik wil, wat werken betekent voor mij en het belangrijkste: wat ik met BOYA wil.

Natuurlijk is het nu dan tijd voor de volgende stap. Wél aan de slag gaan met een duidelijk aanbod, een website, bijpassende branding. Mijn bedrijf op poten zetten. Althans, die poten in een paar gave stappers stoppen. Want ik heb al heel veel moois opgebouwd.

Op naar de volgende fasen 🧡

‘Heerlijk die vrijheid die jij hebt’Klopt, maar ook gevaarlijk. Zelf de regie in handen hebben betekent ook dat het soms...
14/04/2023

‘Heerlijk die vrijheid die jij hebt’

Klopt, maar ook gevaarlijk. Zelf de regie in handen hebben betekent ook dat het soms te veel kan worden. Deze week bijvoorbeeld.

Binnen 4 dagen werken tik ik al gauw de 45 uur aan, ik heb op zoveel ja gezegd dat mijn planning aardig vol begint te raken. Hierdoor slaap ik slecht, ik ben de hele dag maar aan. Tegen mijn nichtje haar schoolvoorstelling moet ik nee zeggen, want tja die ene afspraak kan ik nu echt even niet afzeggen.

En alhoewel ik nu toch echt even een momentje zonder mijn telefoon wilde, moést ik deze post schrijven. Gewoon omdat ik het kwijt wil, even wil laten zien dat ondernemen (of het freelance ‘leventje’) echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. En omdat ik het echt niet eens ben met die verplichte zorgverzekering voor ondernemers, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik heb weer geleerd van deze week, heel veel geleerd. Nu sluit ik m’n dag af met een net ontvangen appje van een klant die zegt “ik ben heel blij met wat je allemaal doet” en dat vind ik HEEL FIJN ♥️ En by the way, ik heb de hele schoolvoorstelling teruggekeken.

Social media beheer zorgt ervoor dat jij écht tijd met je dierbaren kan doorbrengen.Wat heeft dat nou weer met elkaar te...
17/03/2023

Social media beheer zorgt ervoor dat jij écht tijd met je dierbaren kan doorbrengen.

Wat heeft dat nou weer met elkaar te maken?

👉🏼 Een van mijn klanten heeft een enorm goede business, ze houdt het grotendeels zelf draaiende en persoonlijk contact met klanten is voor haar belangrijk. Ze is zó trots op wat ze doet dat ze het het liefst elke dag weer van de daken schreeuwt. Toch werkt social media nou eenmaal beter dan het dak opklimmen en met een speaker staan schreeuwen. Maar social media, dat is niet haar sterkste vak.

Na haar werkdag kwam ze vaak thuis en dacht ze S**T, niets gedeeld. Met als gevolg urenlang thuis struggelen met het bedenken van content, eigenlijk was ze allang uitgeblust voor die dag en wilde ze gewoon op de bank ploffen met haar man.

Ze had behoefte aan iemand die het online delen voor haar uit handen kon nemen, of in ieder geval te ondersteunen. Iemand die daar handig in is. Zodat zij haar tijd waardevoller in kan delen. Met zaken waar ZIJ goed in is.

Nu beheer ik haar social media, ik ken handige tools en strategieën om het zo efficiënt en waardevol in te zetten. Ik doe dit binnen een aantal uur per maand. Binnen míj́n werktijd.

Ik sluit af en plof bij mijn dierbaren op de bank, zij ook. En dat, dat vind ik waardevol ♥️

photo:

Ondernemer, oke. En wat doe je dan precies?Dit is een vraag waar ik tot een paar maanden geleden nog geen antwoord op wi...
02/03/2023

Ondernemer, oke. En wat doe je dan precies?

Dit is een vraag waar ik tot een paar maanden geleden nog geen antwoord op wist. Nu wel. Wat er veranderd is? Mijn zelfvertrouwen. Qua werkzaamheden doe ik namelijk nog steeds hetzelfde.

In een gesprek benoemen dat je ondernemer bent schreeuwt natuurlijk om de vraag ‘Wat doe je dan PRECIES?’. En probeer die maar eens te beantwoorden als je veel verschillende dingen doet (en in sommige gevallen een kritische fulltimer in loondienst tegenover je hebt).

Ik doe van alles op het gebied van communicatie: social media (beheer), projectmanagement, interne communicatie, copywriting/bloggen en branding.

Of ik hiermee ‘PRECIES’ ben, geen idee. Maar het gaat mij er meer om hoé ik dit doe en in the end is dit bij mijn klanten ook het meest belangrijk.

HOE ik dit doe zie je op deze foto. Ik beweeg op mijn manier. Soms wat onrustig, maar krachtig. Soms tegen de stroming in, maar altijd met volle verstand. Vol nieuwe golven, sommige bereiken het land andere verwateren. Steeds weer op een nieuwe bestemming, maar altijd met hetzelfde karakter en volle liefde.

En dát is waarom ik ondernemer ben geworden, niet om mijn praktische vaardigheden maar mijn karakter. De passie die ik ergens in stop, de connectie die ik met je aan ga.

Met dat in mijn achterhoofd vertel ik tegenwoordig graag en met alle liefde wát ik doe 🙏🏼

’er

Voorheen sloeg de twijfel nogal eens toe: ik ben 23 moet ik nu dan wel écht al gaan ondernemen? Of is dit misschien iets...
24/02/2023

Voorheen sloeg de twijfel nogal eens toe: ik ben 23 moet ik nu dan wel écht al gaan ondernemen?

Of is dit misschien iets voor later. Als ik al werkervaring op heb gedaan in grote organisaties, heb geleerd hoe zij dingen aanpakken en het daarna eigen maken.

Ja, verstandige keuze. Past het bij mij? Nee. Ik voel dat ik dit NU moet doen, niet later. En eerlijk is eerlijk, de grootste leerschool voor mij is het ondernemen.

Elke dag weer met een kritische blik naar situaties kijken, relativeren, dingen eigen maken. De groei die ik in een week doormaak ga ik niet doormaken bij een groot bedrijf, groei begint bij mezelf door te leren. Elke dag weer.

🌝

Zullen we beginnen met ‘n glimlach?Dat hoorde ik vanmiddag in de auto toen ik weer eens aan het ratelen was in m’n hoofd...
08/02/2023

Zullen we beginnen met ‘n glimlach?

Dat hoorde ik vanmiddag in de auto toen ik weer eens aan het ratelen was in m’n hoofd over dit Instagramaccount. Een nummer van Fresku, deze dagen beter bekend als de Unlimited Data rapper van T-Mobile.

Direct een weetje over mij, ik hou van Nederlandse rap. Vooral als ik even vastloop in het ondernemen kan ik énorm gehyped worden als ik luister naar artiesten als Hef, Lijpe, Idaly. Waar ik dan die koppeling maak tussen mijn ondernemingsweg en het komen uit de hood of ‘zoveel gram coke in de kofferbak’ (in mijn kofferbak ligt alleen een hele tas vol met plastic flessen die ik nog moet inleveren) vandaan haal? Ik weet het niet.

Maar oke dacht ik, prima. We beginnen met een glimlach. Dus bij deze: mijn eerste post met een glimlach en alvast een weetje over mij.

En zoals mijn bio al weggeeft deel ik op dit account mijn proces van het ondernemen. Een kleine side note: ik ga je geen verwachtingen geven, misschien blijft het hier even bij of zie je morgen weer een post voorbijkomen.

Hoe dan ook, ik wil je hier laten zien dat ondernemen echt een proces is van blijven ontwikkelen. Jezelf een spiegel voorhouden. Ik wil je niet overhalen ook te gaan ondernemen of alles op tafel te gooien, ik wil je gewoon meenemen in het proces. Een proces dat in mijn ogen interessant is om te volgen.

So here I am ♥️

Adres

Nijmegen

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Mijn Ondernemersdagboek nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen