06/05/2022
Tirsdag 10.mai er det Verdens Aktivitetsdag. Dagen markeres av Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal sammen med ulike andre akøtrer med en , hvor vi har en byvarnding fra Torget og via den "grønne korridor" til paviljongen i Reknesparken. Med oss på tur er vi så heldig å ha med Jarle Sanden som kan fortelle litt historie underveis på turen.
Oppmøte: på torget i Molde
Tidspunkt for turstart: kl 11:00
Turrute: Fra torget, gjennom sentrum og opp den grønne korridor til paviljongen i Reknesparken
Pris: gratis
For den som vil er det mulighet for å gå i kaféen på Krona å kjøpe seg en kopp kaffe og slå av en prat i etterkant av turen.
I Paviljonen i Reknesparken har Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal en Stikk UT post som du kan registrere. Informasjon her. Et fint må i tillegg til det historiske underveis på turen.
Turen går i regi av blant annet DNT Romsdal, Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, Møre og Romsdal Idrettskrets og Skiforbundet.
Hva er
er et storstilt samarbeid mellom folkehelse- og friluftslivsorganisasjonene til nasjonal dugnad for å få flere i aktivitet og redusere ensomhet. På Verdens aktivitetsdag 10. mai går startskuddet for , et signalarrangement i Frivillighetens år.
Målet er å senke terskelen for å delta i de mange aktivitetene som hver eneste dag arrangeres av frivillige lag og foreninger over hele landet.
– Det å komme i gang med en aktivitet, slik som nettopp en tur i nærmiljøet, er ofte enklere sammen, men ikke alle har noen å gjøre det med. Det å bli invitert med inn i frivilligheten og bli del av et sosialt felleskap er noe av det vi ønske rå oppnå med slike turer, sier prosjektleder for Tonje Refseth i Norsk Friluftsliv.
Fakta om
Et signalarrangement under Frivillighetens år 2022.
Aktiviteter og turer i alle fylkene.
Kick-off 10. mai, men blir også aktiviteter gjennom året.
Arrangeres av Norsk Friluftsliv og de 18 medlemsorganisasjonene, Nasjonalforeningen for folkehelsen, Kreftforeningen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Den Norske Turistforening.