10/07/2024
Jeg elsker sociale medier.😍
Men de skal ikke styre min adfærd og mit liv.😤
Jeg har været specialist i digital marketing de sidste 10 år, og jeg har i mange år været helt klar over, hvordan alle sociale medier er bygget til at styre vores adfærd.
Du skal faktisk være MEGET bevidst for at undgå, at de sociale medier styrer dig. Det er svært som voksen, og jeg vil mene umuligt som barn.
Samtidigt er jeg vild med noget af det sociale medier kan:
❤️ Nogle af mine bedste venner har jeg fundet på Instagram.
❤️ Mine kunderelationer og kommende kunder kender mig.
❤️ Mine gamle private relationer bliver holdt ved lige, og vi bliver påmindet om hinanden, så vi ikke mister hinanden.
❤️ Jeg bliver klogere og inspireret af masser af indhold på sociale medier.
MEN hvis jeg ikke er opmærksom, har jeg pludselig brugt 27 min på instagram, selvom jeg bare skulle tjekke en besked på 2 min.
Fordi medierne er klogt udformet til at fastholde os på platformen så længe som muligt.
Sådan håndterer jeg, at det er MIG, der styrer mit brug af sociale medier.
💪🏻 I mange år slettede jeg sociale medier fra min telefon i hver eneste ferie.
💪🏻 Men siden jul har jeg ikke haft sociale medier på den telefon, jeg bruger privat. Der er kun sociale medier på min arbejdstelefon.
💪🏻 Min arbejdstelefon bliver liggende på kontoret efter arbejdstid og i weekenden.
💪🏻 Jeg bruger kun sociale medier i arbejdstiden og så vidt muligt aldrig, når jeg har fri.
Hvad får jeg ud af det?
🥳 Jeg er bevidst til stede og opmærksom, når jeg sammen med mine nære relationer
🥳 Tid til at læse
🥳 Tid til at strikke
🥳 Tid til at spille klaver
🥳 Mine følelser bliver ikke sendt igennem en rutsjebanetur mange gange om dagen grundet andres indhold.
(Tilbage i december slettede jeg alle medierne fra min telefon. Efter at have puttet min 2 årige sad jeg i sofaen og scrollede og fik vist et billede af en palestinensisk far, der sad med sin døde 2 årige i armene.💔
Det kan mit sensitive sind ikke håndtere i tide og utide.)
Når jeg går på sociale medier i dag, er det et bevidst valg, og mine parader er klar.
Jeg er ikke på sociale medier de næste 3 uger, da jeg holder ferie, og min arbejdstelefon bliver liggende på kontoret.🙏🏻
Jeg ønsker dig en skøn sommer med masser af bevidst nærvær!❤️ Vi skrives ved i august.😘