20/10/2022
كلمني عميل امبارح بيسأل ليه سعر الرسالة جاي عالي 9 ج ! وكان مخضوض 🙃
بشوف بوستات كتير هنا على الجروب والجروبات المشابهة عن سعر الرسالة ..
*بمنتهى البساطة سعر الرسالة نتيجة مش سبب!
أيوة بالظبط وده التفسير 👇
-الفيسبوك أصلا بيحاسبني على ال CPM 'cost per 1000 impression 'او بالعربي التكلفة لكل 1000 ظهور ..'يعني مش بيخصم فلوس على كل رسالة بتيجي هو اصلا بيسحب فلوس على ان الاعلان بيظهر ادام الناس وده تفسير ليه الاعلان بيسحب ومفيش رسايل
☑️ وقولولي لو شخص حابب إني اتكلم عن النقطة دي في بوست تاني إن شاء الله اكتبولي في الكومنتات.
-الفيسبوك بيقولي تكلفة الرسالة كذا عشان هو قسم المبلغ اللى اصلا اتخصم على الظهور على عدد الرسايل اللي جت ..'يعني هو خصم 100 مثلا وعمل 10000 مرة ظهور مثلا ها! مش قاعدة *وهنتكلم عن ليه تكلفة الظهور بتقل وتزيد ف بوست تاني* ف لما خصم ال 100 جنيه جت 50 رسالة يبقى الرسالة ب 2 جنيه طب لو جاب 10 يبقى الرسالة ب 10 جنيه وهكذا على حسب عدد الرسايل ....مهمتي ف الإعلان أزود عدد الرسايل بمنتج واستهداف ومحتوى وصور أو فيديو ..
ونصبر على الإعلان لو لسه شغال بلاش نحكم من أول رسالة تيجي اديله فرصة يظهر لعدد ناس معقول او زي ما بنقول (اتقل عليه) 😂
وبعدين لو لقيت انه مثلا وصل ل 5000 شخص ومجبش ولا رسالة يبقى هنا في حاجة غلط ابدأ أشوف فين المشكلة ! ..سعر الرسالة هيقل لما عدد الرسايل يزيييد أكييد....بلاش نحكم قبل 24 ساعة للإعلان ( اتقل بردو) 😂...كل تصنيف أو category ليه متوسط مقبول لسعر الرسالة يعني مينفعش منتج سعره 100 جنيه أساوي سعر الرسالة فيه بمنتج ب 1000 جنيه 🤷♂️
وباختصار السبب هو المنافسة على العميل ومتوسط قدرته الشرائية ودي هنشرحها برضو في بوست تاني ...
*معلومة*
نفس اعلان العميل اللي اتكلمت عنه في أول البوست الرسالة دلوقتى بعد ٢٤ ساعه وصلت ل ٢ جنيه و ٧٠ قرش رغم ان المنتج مستهدف A class و B+ class لان متوسط سعر المنتجات ٥٠٠ جنيه....
لو كملت قراءة لهنا ف بشكرك جدًا 🤝
واتمنى أكون اتكلمت بشكل مختلف شرح الموضوع بشكل مبسط ..
Doaa Eldeeb