22/05/2026
امسكوا في الذهب.. القطار رايح لـ 9000 دولار ولو مش مصدق التقرير صدق ساويرس!
يا جماعة شيلوا جملة "الذهب غالي" من قاموسكم لأن اللي بنشوفه دلوقتي مجرد "تسخين"! تقرير عالمي صادم من شركة "إنكريمنتوم" لإدارة الأصول، بيؤكد أن الذهب مستهدف يوصل لـ 8900 دولار للأونصة بحلول عام 2030.
ولو فاكر إن دي مجرد توقعات على ورق افتكر تصريح الملياردير نجيب ساويرس لما كشف إنه حاطط 70% من محفظته الاستثمارية في الذهب واشترى بمبلغ 400 مليون دولار دفعة واحدة كحماية للأزمات لما حوت بيزنس يتحامى في الذهب بالرقم ده، يبقى لازم كلنا ناخد بالنا!
ليه الذهب قادم بجنون وبقوة؟
الثقة في العملات الورقية والسندات بتقل، والبنوك المركزية نازلة تشتري ذهب بكميات قياسية.
جبل الديون العالمي الدين العالمي وصل لـ 348 تريليون دولار (منهم 39 تريليون لأمريكا لوحدها)، والملجأ الوحيد الآمن هو المعدن الأصفر.
الكبار لسه مابدأوش الذهب يمثل 2.7% بس من الأصول المالية عالمياً، يعني الصناديق والمؤسسات الكبرى لسه مدخلتش بتقلّها.
نصيحة للمستثمر.. جمد قلبك وما تخافش! التقرير بيطمنك أي تذبذب أو هبوط مؤخر في السعر (حتى لو نزل لمستويات بين 4500 و4950 دولار) دي مش نهاية الصعود، دي "فرصة ذهبية للشراء" وهدايا من السوق عشان تخزن الذهب دخل مرحلة "المشاركة الجماهيرية" والكل بيتحامى فيه.