Mostafa Sobhy

Mostafa Sobhy I am a Senior Digital Marketing Manager with over 9 years of experience

انا مصطفى صبحى من مصر مسوق الكتروني واعمل فى التسويق الالكترونى منذُ 2017 واتميز بخبرة لاكثر من 8 سنوات فى انشاء وادارة الحملات الاعلانية على منصات السوشيال ميديا ومنصات جوجل والتسويق عبر محركات البحث وتهيئة المواقع على محركات البحث جوجل SEO، كما اقوم بانشاء وإدارة الحملات الإعلانية على المنصات الاتية:-
Google ads - جوجل ادز
Meta ads - حملات اعلانية على الفيسبوك والانستقرام
Tik Tok ads - عمل ح

ملات اعلانية على منصة التيك توك
Snap chat ads - عمل حملات اعلانية على منصة سناب شات
Twitter - X ads - عمل حملات اعلانية على منصة X - تويتر سابقًأ. Linked in ads - عمل حملات اعلانية على منصة لينكد ان
لقد قمت بالعمل تسويقيا لمجالات متعددة، شملت التجارة الإلكترونية، والخدمات، والعقارات، وغيرها. كما أنني حاصل على شهادات معتمدة من Google Ads تؤهلني للعمل على جميع أنواع الحملات، بما في ذلك حملات البحث، الشبكة الإعلانية، الفيديو، التسوّق، والحملات الذكية. بالإضافة إلى ذلك، قدمت دورات تدريبية متخصصة للأفراد والشركات، ساعدتهم على فهم المنصة وتحقيق نتائج ملموسة من خلالها، مما عزز من قدرتهم على إدارة ميزانياتهم الإعلانية بكفاءة وتحقيق أفضل عائد على الاستثمار.
يشرفنى العمل معكم/ شكرًا.

قاعد فى البيت تعبان عند دور برد شديد = Googleماتقوم يابنى خد لك شهادة معتمدة تنفعك دا كلها 50 سؤال انا حاضرمن عينيا 😂 👇
11/06/2024

قاعد فى البيت تعبان عند دور برد شديد

= Google

ماتقوم يابنى خد لك شهادة معتمدة تنفعك دا كلها 50 سؤال

انا حاضرمن عينيا 😂 👇

مؤشر من أهم مؤشرات نجاح حملتك على منصة جوجل ادز الـ ROAS 😴 وهو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعل...
30/05/2024

مؤشر من أهم مؤشرات نجاح حملتك على منصة جوجل ادز الـ ROAS 😴
وهو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعلاني، هنتكلم عن أربع نقاط رئيسية لـ ROAS، وهى ماهو الـ ROAS؛ وكيفية حسابه؛ وما هي أهميته، وكيفية تحسينه.
◀️ماهو الـ ROAS▶️
قولنا انه هو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعلاني وبنستخدمة أكثر في حملات الـ shopping لـ E - commerce، وهو مقياس يستخدم في الاعلانات لتحديد العائد على الإنفاق الإعلاني. يمثل الـ ROAS النسبة بين حجم المبيعات من حملة إعلانية معينة والميزانية الشاملة، يعنى انا بعت بكام وصرفت كام، كلمة دايما بنسمعها من العملاء.😅
◀️ازاى احسب الـ ROAS ▶️
بمنتهى البساطة إجمالي مبيعات الحملة / على تكلفة الحملة
على سبيل المثال: لو عملنا حملة اعلانية بمبلغ 100 دولار و المبيعات اللى حققتها الحملة 500 دولار فالـ ROAS هيكون كالاتي
500/ 100 = 5 ودا معناه ان كل دولار انت بتصرفه في الإعلان بيحقق لك 5 دولار يعنى كدا حملتك الاعلانية حققت 5 أضعاف اللى انت صرفته، وبكده عرفت ازاى تجاوب على العميل لما يسالك.😅
◀️أهمية الـ ROAS ▶️
✅هيساعدك إزاي تقييم حملاتك الإعلانية وهل هى ناجحة ولاة لا
✅هيساعدك ازاى تحدد ميزانية مناسبة للحملة
✅هيساعدك على وضع خطط أفضل لتحسين حملاتك الاعلانية
✅هيساعدك على تحسين الاستراتيجية اللى انت بتشتغل بيها فى الاعلانات
✅واهم حاجة هتعرف ازاى ترد على العميل انا صرفت كام وبعت بكام 🤫
◀️طيب ازاى أحسن الـ ROAS للحملة▶️
تحسين الـ ROAS مرتبط بخطوات معينة أساسية انت بتعملها في إعلانك وهى
1- تحسين الجمهور المستهدف "Target audience"
2- تحسين الكلمات المفتاحية المستخدمة "Keywords"
3- تحسين جودة الإعلانات "Description, Headlines, images, videos"
🔵ويبقى السؤال الأخير، ازاى اعرف انى حققت ROAS ناجح، خليني اقولك ان من 2: 3 دا ROAS متوسط بمعنى أن كل دولار بتصرفه بيرجع لك 2 او 3 دولار، وإن من 4:5 وفيما فوق فهو ROAS ممتاز جدا، ومتنساش لو عجبك المقال أعمل Like و follow و comment و share وانا هنزلك بوستات كثيرة تساعدك ازاى تعمل اعلانات ممتازة 🔺💯

22/05/2024

أية اهم خطوة اعملها قبل ما ابدأ اعمل اى اعلان على Google ads🤔
فى Excel sheet دا أكبر كامبين انا عملتها على جوجل ادز من خلالها هتساعدك فى جمع الكلمات المفتاحية (حجم البحث، وحجم المنافسة، وكمان سعر النقرة "CPC") كمان هتعرف ازاى تقسم الكلمات على جروبات الحملة، وتعمل كل ad group بناء على الخدمة بتاعته، وكمان هتعرف ميزانية كل ad group كام وبعدها هتقدر تقول ميزانية الحملة كلها كام.
كمان Excel sheet هيساعدك فى انك تسجل كل Headings and Descriptions الخاص بالحملة الاعلانية على جوجل ادز.
اعمل Follow و Comment بأنك مهتم وانا ابعتلك الفايل تشتغل به 👇

تعالى اقولك ازاى فى 6 شهور عملت الرقم دا على متجر بيع اكسسوارات موبايل فى الاحساء - المملكة العربية السعودية 🫣اولا كدا ا...
19/05/2024

تعالى اقولك ازاى فى 6 شهور عملت الرقم دا على متجر بيع اكسسوارات موبايل فى الاحساء - المملكة العربية السعودية 🫣

اولا كدا المتجر دا كان بيشتغل على بلاتفورم zid و اللى انت متعرفوش ان zid من اسوء الأدوات التي تربط بها موقعك خاصة لو e commerce من الناحية التسويقية خاصة لـ SEO فهتتعبك شوية لو انت شغال عليها لكن ماعلينا اللى عملته عشان اقدر احقق للمتجر دا رقم مبيعات محترم زى دا وبأقل تكلفة ممكنة.

✅عملت SWOT Analysis كاملة للأكونت ولكل المنافسين، بعد ما ربطنا الموقع بـ semrush، من خلالها عرفت ايه المشاكل اللى فى الويب سايت وحلتها كلها ( الصور، المحتوي ، العروض ، القالب الخاص بالموقع) اما مشاكل التيكنيكال طبعا بعتنا لـ zid أكثر من ايميل ولكن بدون جدوى تمامًا.
اخترت الكلمات المفتاحية بعناية شديدة جدا وانها تكون مناسبة جدا للمنتجات اللى على الويب سايت.

✅عملت optimizations لكل الأقسام ولكل المنتجات اللى عددهم كان أكثر من 1500 منتج على المتجر.

حددت ال Promotions Platform وكانت 👇
◀️Google ADS
◀️Snapchat
◀️Instagram
والميزانية اللى كانت محطوطة فى الشهر تتراوح بين 6,000 ريال الى اقصاها 8,000 ريال فى الشهر، او والله زى مابقولك كده 6,000 ريال فى الشهر كنت بحقق بيها مبيعات أكثر من 300,000 ريال مبيعات شهريا.
✅طبعًا انا هنا عملت حاجة اسمها budget allocation Plan وكان النصيب الأكبر من الإعلانات لمنصة جوجل ادز.

تابعنى وانا هنزلك استراتيجي والبلان وايه الاعلانات اللى عملتها على جوجل ادز وكمان باقى المنصات. 🔺💯


الارقام اللى فى الصور دى مش اى حد يفهمها لازام يكون حد متخصص فى الـ   👌 حصيلة الارقام دى هى مجهود وتعب سنة 2022 مش بس لو...
11/01/2023

الارقام اللى فى الصور دى مش اى حد يفهمها لازام يكون حد متخصص فى الـ 👌

حصيلة الارقام دى هى مجهود وتعب سنة 2022 مش بس لو حدى لا كمان للتيم اللى اشتغل معايا على الموقع دا

الحمدلله السنة دى حققت 79.6 % Organic Search من أجمالى الـ Users للموقع اللى المنافسة فيه بتزيد يوم بعد يوم بالاضافة الى المشاكل الإقتصادية اللى بيمر بها الجمهور المستهدف بتاعنا، وبالرغم من دا قدرنا اننا نزود الـ Traffic على الموقع وبالتالى زودنا عدد الـ Requests وكل دا عشان الجمهور مستهدف صح.

من اهم الخطوات اللى اتعملت على الموقع فى 2022 👇

- Optimization Content

- Re-design UI & UX

-Off Page SEO - backlinks

طبعا مش دا بس كل اللى بيحتاجة اى موقع او اللى المفروض يتعمل لا فى خطوات كثير جدا المفروض انها تتعمل بداية من الـ Keyword Research مرورًا بالـ SEO Technical وحتى الـ off page Seo.

لسة فى تحديات تانية اكبر وان شاء الله هكون قدها، لسة هنزل الـ case-study والـ Plan كاملة إنتظروها. 💪

لو انت مابتشتغلش Search engine optimization على موقعك ومبتطلعش فى النتائج الأولى على جوجل فأنت مضيع 90% من العملاء بتوعك...
16/02/2022

لو انت مابتشتغلش Search engine optimization على موقعك ومبتطلعش فى النتائج الأولى على جوجل فأنت مضيع 90% من العملاء بتوعك اللى بيدوروا عليك👌

أيوة دا حقيقة مش كلام بس احنا بنقوله للعملاء وخلاص؛ ببساطة كدا النهاردة تعبت فى الشغل وعاوز اجيب دواء للبرد "باور كابس" من اى صيدلية لكن للأسف معرفش أقرب صيدلية من مكان شغلى، فبدور على جوجل باسم الدواء جالى موقع Chefaa Egypt فى النتيجه الأولى دخلت عليه لقيت العلاج بكل تفاصيله، بالإضافة إلى سعر توصيل بسيط جدا 10ج بالإضافة إلى التوصيل من ساعة لساعتين بالكثير اوى وفى الحقيقة هو وصل بالظبط فى خلال 26 دقيقه، انبهرت من سرعة التوصيل والخدمة الممتازة، ودا اللى خلانى اعمل download ل APP بتاعهم وكمان اكتب البوست دا اشكرهم فيه، بجد مجهود يحترم جدا.

اللى انا عاوز اقوله ان ال seo هى اهم Marketing services العميل هيلاقى منها مردود قوى جدا بيأثر على مبيعات الشركة، فاياك ثم إياك أن تتجاهلها.
Thanks Chefaa❤


اعلانات Google_Ads ياجماعة 😃انتظرو شرح عن أهمية ال headline وال description وازاى تكتبهم واية العوامل الأساسية اللى المف...
16/11/2021

اعلانات Google_Ads ياجماعة 😃
انتظرو شرح عن أهمية ال headline وال description وازاى تكتبهم واية العوامل الأساسية اللى المفروض ناخد بالنا منها واحنا بنعمل الإعلان.

تجنب أهم 5 أخطاء في حملاتك الاعلانية على Google ads لو بتشتغل على google ads كثير ومحتاج تعرف ازاى تحسن أداء حملاتك الاع...
29/10/2021

تجنب أهم 5 أخطاء في حملاتك الاعلانية على Google ads
لو بتشتغل على google ads كثير ومحتاج تعرف ازاى تحسن أداء حملاتك الاعلانية وتحقق أفضل نتائج، جمعت لك أهم 5 عوامل في google ads تجنب فيها الأخطاء.

1- الـ Search Keywords
اختيار الكلمات المفتاحية ومتابعتها بعناية ودقة شديدة، هى أول خطوة انت بتعملها فى الـ campaign وبالتالى هى أهم خطوة وبيتوقف عليها نجاح الحملة بتاعتك، اياك ثم اياك انك تختار الكلمات بشكل عشوائى وبدون دارسة للمنتج بتاعك والـ Budget اللى هتعمل بها الحملة بالاضافة الى دراسة جيدة جدا لإعلانات المنافسين على google ads؛ ازاى بقى تختار كلمات حملتك؟
اولًا لازم تعرف ان فى 3 عوامل أساسية في اختيار الكلمات:-
-الـ search volume ودا يعتبر عدد مرات البحث على الكلمة فى الشهر على جوجل
-الـ competition ودا حجم المنافسة على الكلمة عبارة عن 3 مراحل (high - medium - low)
-الـ CPC وده اختصار لـ Cost Per Click يعنى متوسط سعر الكلمة على جوجل.
أختيارك هنا لازم يكون مدروس من خلال العوامل السابقة، اوعى تفرح بعدد كلمات كثير عشان دا ممكن يفرم الميزانية بتاعتك على الفاضى حدد الكلمات واختيارها بعناية، كمان فى 3 انواع من الكلمات في google ads وهما
-Broad match
-Phrase match
-Exact match
ودول فيهم شرح كبير هبقى انزل شرحها فى بوست تانى لكن كل اللى عليك انك تختار الافضل وهى Broad match وبعد كده تبدأ تدرس الـ Conversions كلمات الحملة.

2- الـ Recommendations Auto-apply
عشان دا اسواء تحديث من google ads هو اسمه الـ Recommendations Auto-apply وهو يعنى ان السيستم يوافق على كل المقترحات التي يقدمها لك اوتوماتيك من غير ماياخد رايك ولا انه يكون متفهم ان دا يناسب حملتك والجمهور اللى انت تستهدفه ولاة لا؛ لكن لازم تهتم طبعًا بالـ optimization score وعشان كدا خد من Recommendations اللى تناسب حملتك وتحسن من أداء الحملة وتديك optimization score عالي.

3- الـ cost conv
هو المقياس الحقيقي لنجاح الـ ads campaign اياك ثم اياك ان تتجاهله ولا ينفع يكون رقم ثابت طول الوقت ولاة بيزيد عمال على بطال دورك أنت هنا الحقيقى ان تحصل على أعلى كوالتى من الليد بأقل التكلفة عشان ساعتها تلاقي تحسن ملحوظ في المبيعات.

4- الـ search terms
فى تابه كدا فى السيستم اسمها الـ search terms لو انت نفضت لها الـ campaign بتاعتك لبست فى حيطة يامعلم ليه؟
تعالى اقولك، ان الـ search terms وهى عبارة عن ظهور اعلانك بكلمات غير اللى انت مستهدفة جوجل بيظهر اعلانك هنا على اساس ان الكلمات دا متطابقة للكلمات اللى انت مترجتها فى الحملة بتاعتك وده بيكلفك انت فلوس كثير وممكن كمان تكون الكلمات وظهور دا مايحققش اى نتائج للحملة، عشان كدا انت دورك اليومى طول ما الحملة شغالة أن تدخل على الـ search terms وتشوف اية الكلمات اللى مش مناسبة للجمهور بتاعك وتخسرك وتحطها فى الـ Negative Keywords "بشكل يومى".

5- الـ Settings campaign
وانت شغال على اعدادات الـ campaign فى كام نقطة مهمين جدا تخلى بالك منها وانت شغال فيها أهمها
A- الـ Budget
ودى الفلوس اللى انت عاوز جوجل يسحبها منك فى اليوم، المبلغ اللى محطوط دة او تحطه عشوائى عشان جوجل هيفرمه ايوة هيفرمه، لازم المبلغ دا يكون مدروس كويس جدا ومناسب مع المنتج اللى بتعلن عنه وكمان مناسب لأرقام الكلمات اللى حضرتك طلعتها وبنًاه عليه انت قدرت تطلع الميزانية اليومية للإعلان.
B- الـ Bidding
ودى بقى فيها شوية وجع دماغ عشان انت اول ما هتدوس عليها هتلاقى google بيسالك السؤال دا:-
What do you want to focus on?
متخافش هو بصراحة كدا جوجل بيسألك هو انت عاوز تظبط الاعلان بتاعك على ايه بالظبط، يعنى الكلام على اية يا معلم Conversions ولاة Conversion value ولاة Clicks ولاة Impression share؛ يعنى انت عاوزنى احسبك على العميل اللى بيجي لك ولاة على عدد النقرات ولاة عدد المشاركات والظهور؛ اعملها زى ما انت حاطط البلان للإعلان واية الـ goals اللى انت عامل اعلانك عليها، بس نصيحة متستخدمش ال Clicks عشان المنافسين هينفخوك وهيفشخوا اعلانك نقرات.

ملحوظة هامة:-
لو ضبط إعلانك على الـ Conversions فى الاول متحددش انت الـ CPA أستخدم الأول الـ Maximize conversions
لمدة تتراوح بين شهر إلى ثلاثة أشهر وبعد كده تقدر تحدد الـ CPA على حسب الـ cost conv خلال الفترة دة "عن تجربة".

واخيرا متنساش تدخل على Auction insights تعرف انت فين من المنافسة اللى شغاله على حملاتك الاعلانية وبعد ماتخرج منها وتعرف انت مكانك وارقامك اية من منافسينك ابقى عدى كده على الـ Audiences عشان تدرس الـ Segments الجمهور بتاعك ودا هيفيدك جدا فى تحسن أداء حملتك الاعلانية على google ads.

قصة  #نجاح وراءها مجهود كبير وعظيمدى نتائج آخر سبع شهور شغل على الموقع انا بشتغل عليه كل يوم  #المنافسة فيه بتزيد يوم بع...
29/10/2021

قصة #نجاح وراءها مجهود كبير وعظيم
دى نتائج آخر سبع شهور شغل على الموقع انا بشتغل عليه كل يوم #المنافسة فيه بتزيد يوم بعد يوم، وكل يوم الحمد لله بحقق رقم اكبر.
الوصول لصفحة الاولى واللينكات الأولى أمر مش سهل خالص دا كل يوم
بيزيد صعوبة وتحدي كبير الى ان وصلت الحمد الله الى 77.4% Organic Search من user الموقع.
من أهم الخطوات اللى عملتها على الموقع:-
- Content plan
- Keyword research
- On Page seo
- Optimization image
- Optimization technically
- Schema question
- Off Page seo
- Backlinks Plan
شكرا لكل التيم اللى اشتغل معايا على الموقع فريق محترم جدا ومتميز جدا شكرا لكم بجد.

Address

Old Cairo

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Mostafa Sobhy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share