15/06/2026
Tässä rehellinen postaus siitä, kenelle UGC sopii ja kenelle ei...
Useimmat UGC-osaajat kertovat, kenelle UGC sopii. Joten ajattelin kertoa tänään myös sen toisen puolen.
Kenelle UGC-sisältöjen tekeminen siis ei sovi?
Jos et halua missään nimessä näyttää kasvojasi tai antaa äänesi kuulua videolla, sanon suoraan, ettei UGC ei ole sinua varten.
Sen ydin on aito käyttäjäkokemus, eikä se synny pelkkää tuotepakettia vilauttamalla.
Jos taas haaveilet koko kansan tuntemaksi influensseriksi nousemisesta, sekin on vähän eri polku. UGC toimii eri logiikalla kuin oman somen tekeminen.
Ja jos odotat tuloksia kuin taikaiskusta ilman, että joudut lainkaan pinnistelemään — en voi suositella tätä.
M***a kenelle se sitten sopii?
Tyypillinen UGC-sisällöntuottaja on ihan tavallinen ihminen tavallisessa arjessa.
Meillä on ollut opiskelijoita parikymppisistä yli seitsemänkymppisiin. Opiskelijoita, vanhempainvapaalla olevia, töissä käyviä, eläkeläisiä…
Useimmilla ei ollut aiempaa kokemusta videoiden tekemisestä. Ei editointitaitoja, ei esiintymiskokemusta. Ja se on täysin okei, koska aloittelijamaisuus ei ole UGC:ssä este, vaan usein jopa etu.
Se mikä heitä yhdistää on yksinkertaisesti se, että he olivat valmiita kokeilemaan ja oppimaan tekemällä, vaikka vähän epäilyttikin.
Jos tämä kuulostaa sinulta, meillä on todennäköisesti jotain juteltavaa 🙏🏼