26/05/2023
Opeens lag ik op de Eerste Hart Hulp. En dat was maar goed ook.
Vijf weken geleden is het nog maar. Ik had ‘s nachts hartkloppingen. Aanhoudend. Dus toch maar bij de huisarts langs. Na een lang gesprek, besloot ze mij door te sturen naar de Eerste Hart Hulp. Twee uur later was vastgesteld dat ik een hartinfarct had.
Afgelopen week was ik weer bij mijn huisarts en ik vroeg haar: ‘Wat maakte nu dat u me doorstuurde naar de Eerste Hart Hulp, ipv van een gewone verwijzing naar de cardioloog?’
‘Ik wist het echt niet. Ik was aan het denken en aan het dokteren (!) wat er met je aan de hand was. Ik dacht echt niet aan een infarct. Maar dat de fysiotherapie niet meer hielp en dat je chronische klachten verergerden, dat gaf de doorslag om je door te sturen.’
Ik vertelde hoe dankbaar ik haar was. Zijzelf was nog dankbaarder zei ze. Dat kan niet, dacht ik, maar dat zei ik niet.
Ik kan nog steeds niet geloven dat een groot deel van de klachten waar ik al 7 jaar mee loop, hartklachten zijn.
Ik durf het nog niet te geloven, slechts 1 pilletje per dag en bijna alle chronische klachten zijn weg.
Terwijl ik aan het bijkomen ben van deze wonderlijke gebeurtenis, heb ik gelezen en gelezen. Veel op internet bijvoorbeeld op de site www.vrouwenhart.nl en ook de boeken van Angela Maas en beide cardiologen met veel verstand van het vrouwenhart. Al lezende ontstond het idee om zelf een boek te maken: een piepklein boekje waarin je in een notendop leest waar het om draait bij het vrouwenhart. Want zou het niet fantastisch zijn als we niet 7 jaar wachten voor we met ons vrouwenhart naar de dokter gaan. En al veel eerder signaleren wat ons hart te zeggen heeft.
Het boekje komt half juni uit. Je kunt het nu al bestellen > https://www.wiemaakthet.nl/product/191/Komt-een-vrouwenhart-bij-de-dokter