13/06/2021
We gingen een regenton en plantentuin in één maken. Daar was ik bij! 🌱💧
Onlangs werd er in BSV Het Lage Land een TonTuin workshop gehouden. Zes Rotterdamse organisaties gingen onder de leiding van WaterLeider aan de slag om een compacte, duurzame Regenton en -tuin te maken.
Met nattere winters en drogere zomers komt zo'n TonTuin goed van pas:
🌧️ Bij regenval vangt de TonTuin water op. Je kunt de ton koppelen aan je regenpijp, maar dat hoeft niet. De plantenbak en de regenton zijn namelijk aan elkaar gekoppeld. Het Regenwater valt door de aarde via een filter in de regenopslag.
☀️ Bij droogte krijgen je TonTuin-planten tóch water: Dat wordt tijdens droogte met een lontje naar boven opgezogen zodat je planten ervan kunnen drinken. Natuurlijk kan je het water ook gebruiken voor andere dingen, zoals het wassen van je auto.
Rotterdam timmert goed aan de weg om deze duurzame tonnen in het straatbeeld te doen verschijnen. Hopelijk zien we de TonTuin ook terug in de rest van Nederland!
Meer informatie over de TonTuin: www.waterleider.nl/tontuin
Met dank aan BSV Het Lage Land, WaterLeider, Gemeente Rotterdam, Hart voor Prins Alexander. Samen 010, Alex Energie, Energiebank Rotterdam, Sint Caecilliakerk, Buurtwerk en Huis aan Wijk Het Lage Land.