12/02/2026
Over een paar dagen is het carnaval en dan ben ik een paar dagen officieel onvindbaar. Zeker op maandag als de KempenOptocht door de straten van Hapert trekt.
Tijdens carnaval verruil ik de logica van code voor de chaos van confetti, kostuums en menselijke bugs. In mijn dagelijks werk als webdeveloper ben ik vooral bezig met 'oplossingscreativiteit': binnen de lijntjes kleuren (of juist de lijntjes slim configureren). Alles moet werken, structuur hebben, de boodschap uitdragen en voldoen aan de huisstijl.
Carnaval tekenen is een andere tak van sport. Ik ben niet het type dat vooraan loopt mee te hossen. Ik ben diegene die aan de zijkant staat te loeren naar de uitschieters. Mensen, blikken, details, rare combinaties. Ook dan maak ik keuzes: wat laat ik weg, wat benadruk ik en hoe vang ik dat speciale 'vastelaovend-gevoel'?
Hieronder zie je het resultaat van 9 jaar kijken en schetsen. Van Maastrichtse taferelen (ik blijf een Sjeng) tot de Brabantse gezelligheid in Hapert. En voor de fijnproevers: ‘Mijn Mooswief’ is dit jaar zelfs te vinden op de labels van een Maastrichts kaasje. Kun je ook een beetje carnaval snuiven tijdens het borrelen.
Herken jij de carnavalssfeer in mijn tekeningen, of voelt carnaval voor jou heel anders?
Veel plezier! (Ook als je gewoon veilig binnenblijft) 🥳