17/05/2026
🇳🇴 Kjære alle sammen – og alle hver for seg. Gratulerer så mye med dagen.
🇳🇴 17. mai er en dag for kjærlighet. Kjærlighet til landet vi er så glad i – med skog og sjø og fjell og fjord, med by og land, levende lokalsamfunn og fellesskap, grendeskole og nærbutikk, dansepaviljong og badestrand. Kjærlighet til samfunnet vi lever i, til de vi har rundt oss, til kommende generasjoner og de som har gått foran. 17. mai er en dag for bunader som har blitt for små og ord som ikke kan bli for store.
🇳🇴 17. mai er en dag for ettertanke og omtanke. Vi lever i urolige tider. Mens vi fyller vårlufta med korpsmusikk og hurrarop, hører andre den skjærende lyden av sirener. Mens vi går i tog og er feststemte, løper andre for livet. Mens vi heiser flagget til topps, flagger andre på halv stang. I urolige tider er det viktigere enn noen gang å hegne om stødige verdier. Derfor skal vi feire; vi skal rope hurra, vi skal gå i tog og vi skal la flagget vaie i toppen av flaggstanga, men vi skal huske hvorfor vi gjør det.
🇳🇴 Vi feirer for at vi lever i et samfunn bygd på grunnverdier som frihet, likeverd og demokrati – verdier som er like skjøre som de er viktige, og som vi ikke må ta som en selvfølge. Også verdier som har vært i kontinuerlig bevegelse: Friheta har blitt satt på prøve og blitt kjempet for på mange plan opp gjennom tidene, likeverd i 1814 var langt fra det samme som likeverd i dag og demokratiet er mer demokratisk nå enn det var da første versjon av Grunnloven ble utformet. Det er nok fortsatt en vei å gå, ikke minst på likestillingsfronten – og det er vår oppgave å forme verdiene videre. Men Grunnloven har heldigvis utviklet seg med samfunnet og består som ei rettesnor vi kan gå etter; ei trygghet vi kan lene oss på i møte med framtidas utfordringer. Det er ikke alle forunt å stå på såpass stødig grunn. 17. mai er en dag for takknemlighet.
🇳🇴 Da jeg åpnet talen med å si «kjære alle sammen og alle hver for seg», var det med glimt i øyet, men samtidig med en seriøs undertone. Det er de store feiringene som er i fokus på 17. mai. Det er feststemninga som fyller sosiale medier, og det er ropende folkemengder som preger TV-sendingene. Men rundt omkring sitter det mange som av ulike grunner kvier seg for å delta på tilstelninger som den vi er på nå. Kjærligheta til landet er like sterk, men feiringa begrenser seg til nettopp bildene i sosiale medier og sendingene på TV. De aller fleste vil nok allikevel sette pris på å føle tilhørighet til et fellesskap. Jeg vil derfor komme med følgende oppfordring i anledning dagen: Var det noen du forventet å møte i dag som ikke dukket opp; ta en telefon og hør hvordan det står til. Kjenner du noen som feirer alene; send ei melding og gratuler med dagen. Ser du noen som ikke har det så bra; gi et smil og slå av en prat. 17. mai er en dag for samhold.
🇳🇴 17. mai er en dag for nasjonalromantikk. Vi synger patriotiske sanger og svinger det norske flagget i ærbødighet for kongeriket. Fargene i flagget symboliserer friheta, men speiler også den fantastiske naturen vi lever i. Sjøl om vi i disse dager er spente på hva snøsmeltinga vil gjøre med vårflommen i vassdragene våre, må vi kunne være enige om at ei rød kveldssol over blånende berg med kvite snøflekker i er et fint syn. Både rundt solnedgang og i grålysninga høres dessuten den karakteristiske buldringa fra myrene der blåglinsende orrhaner med røde øyeflekker og kvittskinnende stjerter kjemper sine årvisse kamper. Vi har alle våre kamper å kjempe, men frihetsfargene viser vei. La det ikke være noen tvil: Ja, vi elsker dette landet.
🇳🇴 Fortsett å feire, med kjærlighet, ettertanke og omtanke, takknemlighet, samhold og nasjonalromantikk. 17. mai er en dag for deg og meg, for oss, for alle sammen og alle hver for seg. Nok en gang: Gratulerer med dagen.
(Tale holdt i Søre Osen 17. mai 2023)