20/03/2026
Alva heter jag och har haft min praktik hos Hamrén Webbyrå i snart två månader. Jag pluggar annars Kommunikation, Samhälle och Media (KSM) på Linköpings Universitet och det digitala skapandet har alltid legat mig nära hjärtat. Jag älskar att vara kreativ och sitter gärna i musikprogram eller målar när jag får tid över 🎨🎶
Under tiden jag varit hos Hamrén har jag fått den roliga uppgiften att jobba med UX och strategi för en hemsida inom besöksnäringen. Allt från research, jämförande av liknande aktörer och kampanjidéer till sitemap och wireframes.
Eftersom man kan göra så mycket, så var det svårt att veta vilken riktning som var bäst. Här lärde jag mig att ta ställning till beslut som kan förankras i data och tidigare erfarenheter och också känna mig självsäker i det. En utmaning var att förutspå flera scenarion och strukturera upp hemsidan utifrån kundens olika behov, samtidigt som jag hade användarens syfte med besöket i tankarna.
Dessutom hade jag aldrig jobbat i Figma tidigare, men vilket program! Jag har lärt mig massor.
Det jag tyckte var roligast var att gå från research till sitemap och kunna visualisera hur den nya strukturen ser ut, men också när det klickade med wireframes hur man kan bygga sidor på ett effektivt sätt.
En del kanske tänker att en bra hemsida bara beror på vilka färger och knappar som finns, men det har lika mycket med strukturen och hur man tar sig runt på hemsidan att göra. Det var riktigt aha-moment för mig 🤩
I karusellen får du en inblick i hur mitt jobb under dessa veckor har sett ut ➡️