27/12/2025
Glömde vi sätta punkt?
Den sista luckan tillägnar vi vårt favorittecken. ❤️
Punkten är kanske textens mest självklara tecken. Så självklart att vi sällan tänker på den – inte förrän den saknas.
Punkten avslutar en tanke och ger läsaren en paus. I en värld full av parenteser, bisatser och utropstecken står punkten stadigt. Den skriker inte. Den bara är.
👉 Vi älskar punkten för att den skapar tydlighet. Den gör texter lugnare, lättare att läsa och enklare att förstå.
Punkten kan användas efter ett ord eller en mycket kort mening för att få läsaren att skärpa uppmärksamheten. Ett ”Okej.” med punkt är något annat än ett ”Okej” utan.
Punkten ger ton till texten. Den är saklig, bestämd och ibland lite allvarlig. Och den påminner oss om att det inte alltid behövs mer. Ibland är det bästa att sätta punkt (även om den kommer några dagar för sent).
--
Detta inlägg är en del av Stockholms Skrivbyrås julkalender 2025 – en hyllning till de små tecken som formar vår kommunikation. Tack för att du hängt med oss under december!