14/06/2026
“OK”
“Sana “ok” cevabını veren birini düşün. İlk hissin ne oldu?”
Bu tip durumlarda sıklıkla yaptığım bir şey var. Hemen düşüncelerimin bilimsel/sosyolojik bir karşılığı var mı ona bakıyorum. Gereksiz alınganlık yapıp yapmadığıma bu şekilde karar veriyorum.
Ve evet bu kısa cevaplara karşı yapılmış birçok araştırma var çok şükür 😀
📌 2025 yılında Stanford Üniversitesi’nde bir araştırma yapılmış. “ok”, “thx”, “idk” gibi kısaltma kullanılan mesajları okuyanlar, göndericiyi daha az samimi buluyor ve geri yazmak istemiyorlar. Bunun temel nedeni şu: Mesajın daha az çaba gerektirdiği hissi. Kısaltmalı mesaja maruz kalan katılımcılar, kendi yanıtlarını da daha kısa yazıyor ve daha az efor harcadıklarını belirtiyor. Yani ona zaman harcamayana, okuyucu da zaman harcamıyor.
📌 Texas Üniversitesi’nde 260 katılımcıyla yapılan deneyde, emoji içeren mesajlar yalnızca metin içerenlere kıyasla daha duyarlı algılandı. Bu da yakınlık ve ilişki doyumunu artırdı. Emojiler, yüz yüze iletişimdeki jest ve mimiklerin dijital karşılığı işlevi görüyor. Yani emoji bile kısaltmalardan daha etkili.
Ama çok daha ilginç bir araştırma var👇